TCM INSTITUT - vzdělávání v tradiční čínské medicíně

Koronavirus: pohyb a dech

Autor: Sekotová Lucie / Téma: Imunita / Vydáno: 15.4.2020

Ilustrační obrázek

Velmi si vážíme všech ohlasů, které nám přišly na poslední články. Mám upřímnou radost, že můžeme být v těchto časech alespoň trochu ku prospěchu a být tak svým způsobem nápomocni v náročném období. Dovolím si proto opětovně pokračovat v doporučeních, jak se můžeme v těchto dnech posílit na těle i na duchu, aby nám bylo „ejchuchu“.

Dnes se chci zaměřit na pohybové aktivity. Ještě stále platí omezení volného pohybu, tak se člověk snaží příliš nevystrkovat nos, ale to naší imunitě zrovna nesvědčí. Tělo potřebuje přísun čerstvého vzduchu, aby pročistilo oživující Qi a pohybem rozhýbalo stagnace a blokády, které brání volnému pohybu životní energie. 

Vím, že je těžké v roušce chodit, natož sportovat, naštěstí je stále povoleno vyjít si do zahrad, parků a lesů. A tam, pokud není jiného tvora v dohledu, lze jistě volně dýchat. A když nám není dáno vyrazit do volné přírody? Pak je určitě dobré se zaměřit na pravidelné větrání svého obydlí. Mít otevřené okno dokořán je stále ještě dovoleno, tak toho využijme a k tomu můžeme přidat i nějaký ten pohyb. 

Onemocnění Covid-19 zákeřně útočí na plíce. Den proto doporučuji započít dechovým cvičeným. Klidně můžete hned po probuzení, ještě v posteli při zavřených očích. Z počátku se věnujeme jednoduchému dechovému qigongu, kdy nejdříve dýcháme do břicha, poté do bránice a nakonec do horní části plic až po klíčky. V regulaci dechu nám pomáhají ruce, které v první fázi položíme na bříško, ve druhé jimi obejmeme spodní část žeber a naposledy si je položíme na klíční jamky. Následně celý dech spojíme do jednoho nepřerušovaného nádechu a výdechu.

Časem můžeme přistoupit k náročnějším cvičením, kdy dýcháme v určitém přesně stanoveném rytmu, např. nádech na 4 doby, výdech na 4 doby. Poté přidáme i zadržení dechu. Tedy 4 doby nádech, 4 doby zadržení dechu a následně výdech na poslední 4 doby. Doby můžeme prodlužovat. Toto zopakujeme 9x, abychom zůstali věrni TCM praxi, která nejčastěji pracuje právě s devíti opakováními. Navíc číslo devět je přiřazeno orgánu Srdci, tedy Císaři, který řídí všechny ostatní orgány v těle. 

Chceme-li Plicím dopřát maximální péči, můžeme se časem dopracovat až k pětidílnému rytmickému dechu, který posiluje a omlazuje všech pět hlavních orgánů. Rytmus pro Plíce vypadá následovně:

  Nádech Zastavení Výdech Zastavení Počet opakování
Počet dob 4 16 8 8 min. 9x

Píce mají v TCM i svůj vlastní zvuk. Při výdechu můžeme zařadit zvuk „ššš“, který rozproudí Qi v Plicích a jako bonus odstraní emocionální stagnace. Není nad to si hned zrána hezky zašššíovat, co říkáte?

Jen prosím, nikam nespěchejte. Pokud jste dosud dechová cvičení nepraktikovali, začněte pomalu a postupně. Vše potřebuje svůj čas. 

Další aktivity bych rozdělila podle somatotypu. TCM rozlišuje celkem pět somatotypů, podle toho, v jakém poměru je v těle Yin a Yang. Pro zjednodušení můžeme pracovat se dvěma hlavními rozděleními na osoby, které jsou buď v nadbytku, nebo v nedostatku, ať už Yangu či Yinu (bližší popis jednotlivých somatotypů si dopřejeme jindy). 

Lidé v nadbytku jsou hodně vidět i slyšet.  Máme na mysli jedince spíše se sklonem k plnoštíhlosti, kteří mají dost energie i tepla, bývají horkokrevní, stále v pohybu, trpívají na vyšší tlak, vyšší hladiny cholesterolu a tuku v krvi. 

Tomuto typu prospějí aerobní aktivity ideálně někde v přírodě – vyrazit na kolo, dopřát si svižnou chůzi s holemi, zaběhat si. Cíl je jasný – pořádně se zadýchat a zpotit, aby nadbytek mohl z těla ven. Tito lidé si mohou dopřát postupné otužování, saunu a spát při otevřeném okně. 

Druzí lidé jsou v nedostatku. Bývají zimomřiví, bledší, štíhlí, nebo až se sklony k hubnutí. Často trpí na chudokrevnost a nízký tlak. Mnohdy jim chybí energie a po náročné aktivitě bývají dlouho unavení, až vyčerpaní. 

V tomto případě je třeba se nepřetěžovat a pohybovou aktivitu volit s mírou. Procházka v přírodě, jóga či qigong, protahování je tak akorát. Otužování ano, ale jen lehce – vlažná až studená sprcha je zcela dostačující. Spát je vhodné při otevřené ventilaci. 

Celý náš život je neutuchající pohyb. Nádech a výdech spolu s tlukotem srdce nás udržují v tomto bytí. Tak na něj nezapomínejme a dopřejme si jej každý den a ideálně v pravidelných časech, aby si i Slezina přišla na své.

Přeji Vám volný nádech a dlouhý výdech, a tak stále dokola. :-)

Souvisedjící články

Posilněme zdraví, ať jej ani Covid neohrozí (15.4.2020)
Koronavirus = úklid doma, úklid v duši (15.4.2020)
Posilování imunity (14.4.2020)
S nemocí zapomeňme na citrón (8.4.2020)
TCM Institut

TCM BOHEMIA, Národní 11, 110 00 Praha 1
T: 230 234 906, M: 603 201 686, 604 203 221
E: seminare@tcminstitut.cz




CHCI ZASÍLAT NEWSLETTER

Příjmení

Jméno

E-mail


PŘIHLÁŠENÍ STUDENTŮ